Volt egyszer egy filmes blog...

MovieMánia

Byzantium - Mi ez? Interjú a vámpírral vagy Alkonyat?

2014. február 20. - Szexi Halálcsillag (törölt)

történet.png

Vámpírmama (Gemma Arterton) és vámpírlánya (Saoirse Ronan)városról-városra, panelből-panelbe menekülnek elitista vámpírtársaik elől. Az anya már évszázadok óta a térdén vagy a hátán keresi a kenyerét, (Értsd: k*va.) a lánya pedig mindennél jobban szeretne normális életet élni, és elmesélni titkát – hogy kik is ők – a világnak. Mikor aztán egy napon elmeséli iskolatársának, egy halálos betegségben szenvedő fiúnak a történetét,  a továbbadott titok mozgásba lendíti a cselekményeket.

Horror film?

A Byzantiumot ugyan horrorként igyekezték népszerűsíteni, mégis nehezen fedezhetőek fel benne a klasszikus horror elemek, jóllehet egyes jelenetek valóban borzongatóan hathatnak a nézőre. Aki viszont e modern Fűrész éra futószalag-horrorjainak cizellált vérfürdőit keresi, az óriásit fog csalódni. Szintén csalódni fognak a Trasformers, az Amerikai nindzsa 27, és a szállító 2000, megszállott módon leállni nem tudó, cselekmény és giccsdús mozikon edződött férfiak. És sajnos azok is csalódni fognak, akik egy jelenkori, ’átlagos’, habkönnyű, cuki-vámpíros bullshit láttán felajzott tini barátnőjük bugyogójában kívánnak matatni. A Byzantiumban ezek egyike sincs meg: itt nincsenek jóarcú vámpírfiúkák, sem obszesszíven lüktető, mozgalmas cselekmény; és vérfürdő is csak egyszer-egyszer, mutatóba’, jó félóránként csúszik be.

Akkor mégis miért nézzem meg a filmet?

Egyesek feszült izgalommal várták, hogy az egyébként nagyszerű Neil Jordan miféle vámpír mozit hoz össze nekünk ismét . Ő rendezte ugyanis a kultikus Interjú a vámpírral című 95-ös filmet, amit sokan azóta is, – joggal - a műfaj legjobbikának tartanak.  Akik ugyanazt várják Byzantiumtól, mint elődjétől, azoknak rossz hírem van: nem ugyanaz! Az interjú a vámpírral fennkölt, barokkosan uras, ám dekadens atmoszférájától, patinás helyszíneitől, szépirodalmiasan emelkedett hangvételű narratíváitól fájó szívvel búcsút veszünk. Amit a helyébe kapunk, az jórészt nem túl kecsegtető: brit panelházak, rozsdás hajótemetők, dokkok, káposztaföldek, agonizáló vámpírok, kuplerájjá avanzsált ódon panziók, sunyi képű stricik. Ám mindezek ellenére, az atmoszféra mégis szerethető marad. Gyönyörű színekkel operál: például a vér ábrázolása mindig elbűvölően mély, élénk, magnetikus hatású, jelezvén, hogy milyen addiktívan oda van érte egy vámpír, hogy milyen szédítő hatással van rájuk. A tájak, a szürke-ködös angliai külvárosoktól eltekintve, megigézőek.

 A Byzantium erőssége ugyanaz, mint elődjéé: a régi korok világának, korszellemének cenzúra nélküli felfestése, gyönyörű képsorokon keresztül, csak annyi a csel, hogy az Interjú a vámírral-ban ez sokkal hangsúlyosabb volt, lévén ott szinte az egész történet egy ilyen reminiszcencia: egy nagy, dinamikus interjú. Kicsit lesarkítva: A Byzantium csak azokban a minőségekben jó, amit az Interjú a vámpírral adott neki kölcsön.

A kerettörténete nem olyan lebilincselő, mint a benne levő visszaemlékezések, de mégis a két egység szervesen összetartozik, jóllehet e reminiszcenciák nélkül, egy lapos, átlagos filmet kapnánk.

Miben tér el egy átlagos vámpír mozitól a Byzantium?

1)      Ez a film nem az akcióra, és a vámpírok erősségeire, képességeire épít. Ilyesmit ritkán, sőt szinte egyáltalán nem találunk a filmben. Amit viszont kapunk: emberi sorsok, döntések, érzések hatásos, életszerű megformálása. Önálló, ’vámpírkodás’ nélküli drámaként is egy jó közepes alkotás lenne.

2)      A standard vámpír képességek közül szinte random válogattak a film megalkotói, egyes, a vámpírokhoz kötött alapjellemzők (mint például a vámpírfogak, vagy a félelem a naptól) teljesen hiányoznak. Ennek ráadásul funkciója is van; arra akarja felhívni a figyelmet, amit a film többször is kifejez: a vámpírlétnek egyetlen elidegeníthetetlen minősége van: az időből való kiragadottság, a lelkük, az énjük elforgácsolódása az öröklétben. Gyakran látjuk a filmben a vámpírlányt, amint azt tapasztalja, hogy keveredik a múltja és a jelene. Az emlékeket jelenvalónak éli meg, és ettől gyakran szenved is.

3)      Olyan világba kalauzol bennünket, ahol csak egy kismaroknyi vámpír él. Egy testvériség, ahogy ők nevezik magukat. A kör szint sohasem bővül, ez egy igen zárt, titkos közösség. Céljuk nem igazán az örök életre és az arra való szüntelen sóvárgás, hanem az erő ahhoz, hogy megbüntessék a rosszakat.

 

Amiért megéri megnézni:

A film egyéb finomságokat is felvonultat. Figyelj például a feminista (vagy éppen hím soviniszta) vetületére. Például a szajha vámpíranya haragjára a férfiak iránt, vagy arra, hogy a vámpírtestvériségbe nem léphetnek be nők, illetve, hogy nők nem teremthetnek.

Ezen kívül a film olyan részletekre is figyelt, mint a kerettörténet egybecsengése a mondanivalóval: a bordélyház, és a kurvák, melyek szinte állandó elemei a filmnek, rímelnek a vámpírlétre: a kurva testét adja el (s azon keresztül a lelkét is); a vámpír pedig a lelkét. (Ez utóbbit többször ki is mondják a filmben.) Az ilyen egybecsengések jelentősen felfokozzák a film koherenciját.

A film másik lényeges mondanivalója, hogy noha ilyen üres létre ítéltettünk, de döntenünk kell, és szüntelenül megújulni. Ezt a vámpíranya folyamatosan elhibázza, több száz éven keresztül megmarad őszinteségre képtelen utcalánynak (többször is szembesítik ezzel: „Hát sosem tanulsz semmit, te hitvány?”); míg a vámpírlány fejlődni akar, s ezáltal nyeri el lelkét.

Amiért nem éri meg megnézni:

A náthás, depresszív, angol légkör igen nyomasztó. A ritkán feltűnő effektek is elég gagyinak hatnak. Egy idő után a sok k*vától és stricitől is megcsömörlik az ember. Továbbá a cselekmény is elég lassan bontakozik ki, tehát, újból figyelmeztetlek: ha pörgős esti mozit akarsz, ez nem a te filmed.

Színészi játék. (8/10)

A színészek megválogatása szerencsés: a rossz karakterek ellenszenvesek, a jók szimpatikusak. A képből valamennyire Gemma Arterton lóg ki. Persze ő sem alakít rosszul, de erős a gyanúm, hogy ő inkább a felsőajka miatt szerepel a filmben, melyet olyasformán használ, mint Colin Farrel a szemöldökét.

Kategóriáján belül (6/10)

Ez attól függ, hogy horrornak vesszük-e a filmet, vagy drámának. Az előbbinek elég gyenge, az utóbbinak jó közepes. A kettő elegye már kicsit érdekesebb, meggyőzőbb. Ellenben, ha vámpírfilmnek vesszük, akkor lényegesen jobb lehet a megítélése.

Történet (8/10)

Látvány (8/10)

Az időnként megjelenő mágikusan álomszerű, kontrasztos színvilág miatt értékeltem így fel a látványt. A ritkásan megjelenő, összecsapott vizuális effektek azonban sajnos rontják az összképet.Pontok.pngimdb.png6,6/10sajat.png 7/10Előzetes.pngonline.pngIDE KATTINTVA!

A bejegyzés trackback címe:

https://filmekesjatekok.blog.hu/api/trackback/id/tr785823901

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2021.09.10. 13:52:33

Az Interjú a vámpírral folytatása, és modernizálása egyszerre.
Neil Jordan szerencsére nem tudta elengedni korábbi filmjét, és úgy csinált neki egy folytatást, hogy ahhoz nem kellett Anne Rice felügyelete/engedélye. Clara/Lestat és Eleanor/Louis ismét, itt is a végtelen hedonizmus, életigenlés, és lét elviselhetetlen szörnyűsége tengelyén járnak, hiába az együtt töltött évszázadok, a modern világ, nem tudnak elszakadni egymástól, nem tudnak megváltozni. Vagyis pont arról szól amiről egy jó vámpír (vagy más halhatatlanságról szóló) filmnek szólnia kell(ene). Persze van benne vér is, meg vámpírok egymás elleni csatája is, de azok csak körítések.
süti beállítások módosítása